UberPop stopt: gejuich, gezucht en getwijfel uit de branche

Gepubliceerd op 19-11-2015 om 11:12
taxibord, taxi, daklicht

Het stoppen van taxidienst UberPop wordt positief ontvangen in de taxibranche. KNV Taxi vindt het merkwaardig dat het nog zo lang heeft moeten duren, ILT is blij dat de tientallen aanhoudingen en dwangboetes eindelijk hun effect resulteren en CNV Vakmensen en de Stichting Taxibelangen Nederland zijn vooral blij voor de taxichauffeurs. Maar er is ook direct twijfel over de legaliteit van bijvoorbeeld UberX.

Uber liet weten te stoppen met UberPop omdat de dienst ‘een belemmering vormt voor een constructieve dialoog over modernisering van wet- en regelgeving’. De illegale taxidienst, waarbij particulieren in hun eigen auto mensen vervoeren, noemt de beslissing zelf ‘teleurstellend’ voor de honderden bestuurders die via het platform de afgelopen maanden extra inkomsten hebben kunnen genereren. Uber blijft nog wel actief met de diensten UberLUX, UberBLACK en UberX.

Logisch gevolg

KNV vindt het merkwaardig dat UberPop nog zo lang door heeft gelopen. “De Nederlandse regels stellen dat UberPop illegaal is”, zo zegt KNV Taxi-secretaris Hubert Andela. “Dat heeft de rechter ook nogmaals bevestigd. Het is eigenlijk een vertraagd logisch gevolg.”

KNV wil niet per definitie spreken van goed nieuws. “Wel is het zo dat Uber zich beter kan richten op legaal ondernemen”, zegt Andela. “En dat gebeurt nu ook. Verder willen we er weinig woorden aan vuil maken.”

Hard op ingezet

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is blij dat Uber eindelijk heeft ingezien dat de dienst illegaal is. “Wij hebben dit vanaf het begin af aan gezegd. Sindsdien hebben we bijna vijftig aanhoudingen gedaan en dwangsommen opgelegd van bij elkaar ongeveer 450.000 euro”, vertelt ILT-woordvoerder Elif Bagci.

ILT heeft hard ingezet om UberPop een halt toe te roepen, vertelt Bagci. “We hebben een hoop acties in gang gezet. En die hebben nu uiteindelijk hun effect gehad en geleid tot dit resultaat.”

CNV Vakmensen

“Taxichauffeurs zullen dit nieuws met gejuich ontvangen. Er komt een eind aan illegale praktijken, die hun werkgelegenheid bedreigen”, zegt Mirjam Pieters van CNV Vakmensen. “UberPop is regelrechte verdringing van werkgelegenheid, door mensen die het taxiwerk vooral als leuke bijverdienste zien en die niet zijn gekwalificeerd om als taxichauffeur te werken.”

Bij Uberpop weten klanten niet bij wie ze in een auto stappen en hoe het bijvoorbeeld zit met aansprakelijkheid bij een ongeluk. Het is goed dat Uberpop dit nu ook inziet en er definitief de brui aan geeft.” Daarmee is volgens Pieters alvast één probleem in de taxibranche opgelost. “Er blijven er nog genoeg over. De werkgelegenheid in de taxibranche staat sterk onder druk. Taxichauffeurs zien met lede ogen aan dat vrijwilligers hun werk overnemen én dat bijstandsgerechtigden de overvolle branche in worden geduwd.” Dat laatste betekent dus dat een ander zijn baan kwijtraakt. Kortom, er zijn al problemen genoeg in de branche. We doen ons uiterste best om zoveel mogelijk betaald werk te houden. Met het stoppen van Uberpop is alvast een van de problemen de wereld uit.”

Stichting Taxibelangen Nederland

UberPOP is vanaf dag 1 illegaal geweest, en dat was voor iedereen overduidelijk, stelt Tim Schoenmakers van Stichting Taxibelangen Nederland. “Zij trekken zich helemaal niks aan van de Nederlandse regels. Het is dan ook ronduit belachelijk dat de overheid deze praktijken zolang heeft toegestaan, zeker als je ziet dat in de landen om ons heen Uber keihard wordt aangepakt. Sommige politici lijken UberPOP te zien als de toekomst. Een taxiritje via UberPOP is immers goedkoper, en dat is wat klanten willen.”

“Wat men echter vergeet, is dat dit niks met innovatie te maken heeft maar simpelweg met het niet voldoen aan allerlei wettelijke verplichtingen. Overigens is het ook twijfelachtig in hoeverre Uber zich voor haar “legale diensten” wel aan de regels houdt. Zo rekenen ze bij regen of sneeuw tot wel 4 keer het normale tarief, waarmee de maximumtarieven die onze overheid ons oplegt behoorlijk overschreden worden.”

FNV Taxi

FNV is tegen Uber, zo is woordvoerder Brigitta Paas duidelijk. “Dit is een organisatie die taxiwerknemers direct schaadt. Daarom waren wij blij toen we het bericht vernamen dat UberPop definitief stopt.” Paas wijst ook op de internationale strijd tegen Uber. “We hebben samen met veertig landen gelobbyd tegen de organisatie. In sommige landen worden passagiers of chauffeurs verkracht tijdens de ritten. Er is geen enkele garantie voor goede en veilige mobiliteit.”

FNV staat namelijk voor goed gekwalificeerd personeel op de taxi. “En als we toestaan dat ook vrijwilligers en particulieren dit mogen gaan doen, wat zeggen we dan eigenlijk? Taxichauffeur is een beroep. Als UberX straks de opvolger blijkt te zijn, dan zullen we ook daar keihard tegen gaan vechten”, aldus Paas.

Vertel uw netwerk over ons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *