Uber verliest rechtszaak in VS, chauffeur gezien als werknemer

Gepubliceerd op 19-06-2015 om 11:14
Uber, Travis Kalanick, founder, oprichter

Taxibedrijf Uber behandelt zijn chauffeurs als werknemers. Zij zijn dus geen zelfstandigen, zoals Uber beweert. Dat heeft een Amerikaanse rechtbank bepaald. De gevolgen hiervan kunnen ingrijpend zijn. Ook in Nederland lijkt er onder meer sprake van een verkapt loondienstverband bij het illegale UberPop. Chauffeurs staan immers niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, zodat er geen sprake is van ondernemers.

Er lopen diverse rechtszaken tegen Uber in de Verenigde Staten aangespannen door haar chauffeurs. Zelf vindt Uber dat ze alleen bemiddelt, maar daar denkt de arbeidscommissie van de staat Californië anders over, zo meldt de Volkskrant.

Uber bepaalt

Net zoals in Nederland bepaalt Uber welke chauffeur naar welke klant gaat. En Uber bepaalt het tarief. Uber bepaalt hoeveel iemand minimaal moet rijden tegen welke rating om ritten te blijven krijgen. En Uber bepaalt hoeveel ritten iemand mag weigeren, voordat hij eraf gegooid wordt. Daarmee gedraagt het bedrijf zich als werkgever, zonder dat er premies en sociale lasten betaald worden.

In een rechtszaak aangespannen door een voormalig Uberchauffeur oordeelde de rechter dat het taxibedrijf haar meer dan 4.000 dollar (ruim 3.500 euro) moet terugbetalen. Het gaat om kosten die de bestuurder maakte toen ze voor het bedrijf werkte, zoals tank- en wasbeurten en verzekeringen. De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de werkwijze van Uber. Als het bedrijf alle bestuurders in dienst moet nemen, brengt dat hoge kosten met zich mee.

Kosten sociale premies

Volgens Uber zijn de taxichauffeurs die voor de app rijden zelfstandig, want ze kunnen hun eigen uren bepalen en ze mogen ook voor andere taxibedrijven werken. Maar volgens critici schuift het taxibedrijf op deze manier kosten als verzekeringen en sociale premies handig af op de chauffeurs.

Een oud Uber-bestuurder in Florida won in mei nog een rechtszaak tegen het taxibedrijf. Uber had zijn account gedeactiveerd waardoor hij niet meer voor het bedrijf kon rijden. De chauffeur eiste een werkloosheidsuitkering. De rechter gaf hem gelijk en oordeelde dat de bestuurder in feite in dienst was bij Uber.

Vertel uw netwerk over ons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *