Taxibedrijf opstarten in nieuwe Taxiwet 4750 euro goedkoper

Gepubliceerd op 11-12-2015 om 10:00
geld

Een taxi-ondernemer die een taxibedrijf opstart binnen de nieuwe Taxiwet kan in totaal bijna 5000 euro besparen. De grootste lastenverlichtingen binnen de wetswijzigingen liggen in de opleidingskosten voor de vakbekwaamheidsexamens bij het CBR en de in die uren gemiste omzet. Ook de vijf examens zelf kosten een taxi-ondernemer ruim 500 euro. De kosten van een ondernemersvergunning zakken daardoor van ongeveer 6300 euro naar 1500 euro. Het CBR loopt door het wegvallen van de examens ongeveer 300.000 euro omzet per jaar mis.

Het bedrag wordt voorgerekend door staatssecretaris Dijksma in de Staatscourant. De wijzigingen in de Taxiwet volgen uit de evaluatie die al in mei plaatsvond. Deze gaan in per 1 januari 2016.

Opleiding grootste kostenpost

De grootste kosten in de huidige situatie zitten in de opleiding voor de vijf CBR-examens die moeten worden behaald om aan de vakbekwaamheidseis te voldoen. De opleiding kost volgens Dijksma gemiddeld 850 euro, plus de gemiste omzet in de taxi gedurende de gemiddeld honderd uur dat de opleiding duurt. Met een gemiddelde omzet van 28 euro gaat het dus om 2800 euro. De vijf examens kosten samen nog eens 503,50 euro (op basis van CBR-tarieven in 2015).

Andere aanpassingen in de wet hebben betrekking tot onder andere de aanwezigheid van een fysiek vergunningbewijs in de taxi. Wanneer een ondernemer hiervan is vrijgesteld, scheelt hem dit volgens de berekening de kosten van het bewijs (54,45 euro per voertuig) plus de tijdsinvestering van een half uur (14 euro). Hierbij wordt uitgegaan van een taxibedrijf met slechts één voertuig.

Wanneer een taxi-ondernemer dan ook nog binnen de nieuwe uitzonderingsregel voor een taxameterplicht valt, scheelt hem dit de kosten van een nieuwe taxameter (gemiddeld 475 euro) en de jaarlijkse keuring van zestig euro. Alles bij elkaar bespaart de taxi-ondernemer daarmee 4757,05 euro binnen de nieuwe Taxiwet.

Chauffeurskaart

Voor het starten van een taxibedrijf blijft een chauffeurskaart gewoon verplicht. Om deze te behalen, moet een theorie- en praktijkexamen bij het CBR met goed gevolg worden afgelegd. De vakbekwaamheidsexamens bij het CBR verdwijnen in het geheel en er komt geen overgangsregeling. Na de aankondiging van de wijzigingen in mei stelde het bureau dat het niet zeker was dat de examens per 1 januari 2016 zouden vervallen omdat het om een voorstel ging, en dat het tot die tijd op basis van deze informatie aan de ondernemer zelf is om al dan niet door te gaan met het examentraject.

Het CBR kan nu nog niet reageren op de wijziging, omdat het de officiele opdracht van het ministerie nog niet binnen heeft.

Vertel uw netwerk over ons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *