PvdA: ‘Taxivervoer met privé-auto’s heeft voordelen’

Gepubliceerd op 25-06-2015 om 14:38
Duco Hoogland, PvdA, Kamerlid

Het bleef tijdens het debat een beetje onduidelijk wat de Tweede Kamer bedoelde met ‘experimenten met taxivervoer waarbij de taxiwet wordt losgelaten’. Maar nu heeft PvdA duidelijk gemeld dat ‘taxivervoer met privé-auto’s’ daar onderdeel van is. Kamerlid Duco Hoogland heeft onderstaande tekst op de PvdA-website geplaatst, waarin hij toelichting geeft op dit onderwerp. UberPop lijkt aan de beschreven voorwaarden te voldoen, zodra er btw en belasting betaald wordt.

Experimenteren met innovatief taxivervoer

door Duco Hoogland

Nieuwe taxi-initiatieven moeten de ruimte krijgen. Daarnaast moeten er heldere regels komen om cowboys van de markt te weren. Delen, meerijden en taxivervoer in privéauto’s heeft voordelen voor reizigers. Dergelijke initiatieven kunnen leiden tot lagere tarieven voor de klant en meer ritten voor de chauffeur. Daarom ben ik blij dat de Kamer mijn motie steunde om te gaan experimenteren op het platteland en in de stad met innovatief taxivervoer.

Omrijden, het weigeren van ritten, en niet op de plaats de prijs. Een taxi nemen in Nederland is te duur. Er is bijna geen keus voor reizigers en het is altijd de vraag wie er achter het stuur zit. Om die redenen nemen de meeste Nederlanders niet 1-2-3 een taxi.

Tegelijkertijd is het zo dat chauffeurs veel meer stilstaan dan rijden. Ze maken zo weinig ritten dat ze er bijna geen belegde boterham meer aan overhouden.

Het is daarom een goede zaak dat er meer ruimte komt voor experimenten met klantgerichter taxivervoer en met elkaar meerijden via de deeleconomie.

De aangekondigde experimenteerruimte moet ten volle worden benut, zowel in stedelijk als in landelijk gebied. Mijn motie roept de staatssecretaris op aan de slag te gaan: zoek actief het contact met gemeenten, met ov- en andere marktpartijen en kom zo snel mogelijk met initiatieven waarbij taxi’s rijden in plaats van stilstaan en waarbij meerijden via de deeleconomie een alternatief kan vormen voor niet-rendabel openbaar vervoer.

Uiteraard blijft onze inzet ook dat de taximarkt niet wordt overgenomen door cowboys. Voor hen is in deze markt geen plaats. Door heldere regels te stellen kunnen we hun weren. Datzelfde geldt voor partijen die geen belasting wensen te betalen. Indien chauffeurs geen BTW en inkomstenbelasting afdragen kunnen zij geen gebruik maken van de nu gecreëerde experimenteerruimte.

We gaan experimenteren met innovatief taxivervoer en stellen heldere regels tegen diegene die de wet willen ontduiken. Dat moet leiden tot beter vervoer voor reizigers en meer klandizie voor taxichauffeurs. Op die manier maken we vooruitgang mogelijk en zorgen we ervoor dat de chauffeurs een eerlijke boterham kunnen verdienen.

Vertel uw netwerk over ons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *