Overheid houdt vast aan verplichting Boordcomputer Taxi

Gepubliceerd op 05-02-2015 om 09:38
Mansveld, staatssecretaris, IenM, Infrastructuur

De overheid is niet van plan om haar koers te wijzigen in het Boordcomputer Taxi-dossier. Ondanks het faillissement van diverse leveranciers, blijven taxi-ondernemers verplicht het apparaat in te laten bouwen. Ook al kunnen taxi-ondernemers op dit moment maar kiezen uit één gecertificeerde aanbieder: Cabman. En de inspectie kan de BCT niet eens uitlezen bij controles. Toch komt er geen adempauze in dit dossier wegens het faillissement van Taxitronic, meldt het ministerie.

“We volgen met aandacht wat er gebeurt met een eventuele doorstart van Taxitronic. Maar de BCT-verplichting blijft gewoon bestaan in de huidige vorm”, zegt Carlijn van Donselaar, woordvoerster van staatssecretaris Mansveld.

Invoering

Of er nog steeds wordt voldaan aan de voorwaarden die gesteld zijn voor de invoering, daar kan ze nu niets over zeggen. Toen was immers een harde eis dat er keuze was tussen diverse aanbieders. “Dat is afhankelijk van wat er gebeurt met Taxitronic en Qtwee (doorgestarte Quipment, red.). Ondertussen blijft de inspectie gewoon controleren op de aanwezigheid van een BCT.”

Probleem is alleen dat taxi-ondernemers die nu een nieuwe auto ontvangen, geen enkele keus hebben in welk merk BCT zij willen inbouwen. Want navraag bij het ministerie leert dat Qtwee als opvolger van het failliete Quipment op dit moment nog niet gecertificeerd is. En dus nog geen goedgekeurde BCT’s kan uitleveren. “Dat traject loopt nog”, bevestigt Van Donselaar. Wanneer dat is afgerond, kan het ministerie nog niet zeggen.

Certificering

Overigens is het nog maar de vraag wat er straks gebeurt als Taxitronic een doorstart weet te realiseren. Want nu blijkt dat Taxitronic zelf niet over de certificering beschikt. Die staat op naam van Chess, de ontwikkelaar namens Taxitronic. Chess ging zelf ook al een keer failliet wegens tegenvallende ontwikkelkosten van de BCT.

Saillaint is dat Taxitronic is omgevallen wegens een claim van Chess. Die zei nog recht te hebben op 2,6 miljoen aan achterstallige betalingen en spande daar onlangs een kort geding voor aan tegen Taxitronic. Dus mocht Taxitronic een doorstart weten te realiseren, is het maar de vraag of de samenwerking met Chess kan worden voortgezet. En of Chess ook zomaar de claim van 2,6 miljoen kan afschrijven zonder zelf daar de dupe van te worden.

Chess

Commercieel directeur Han Bak van Chess (certificaathouder van de Taxitronic BCT One) wil op dit moment nog geen vragen beantwoorden. Hij laat weten dat algemeen directeur Siebren de Vries voorlopig afwezig is vanwege privé-omstandigheden. Taxitronic-curator Rob Klein houdt zich ook al dagen onbereikbaar voor commentaar.

Leon van Lier van Cabman vindt het nog te vroeg om conclusies te trekken uit het faillissement van Taxitronic. “Laten we eerst kijken wat er gebeurt met het bedrijf en hun BCT”, zegt hij.

Toekomst

De enige leverancier die wel uitgebreid wil reageren op het nieuws is Olof Dieckhaus, directeur van Qtwee. Hij vraagt zich af of de BCT in de huidige wettelijke vorm nog wel toekomst heeft. “Wellicht moeten we van een zeer zwaar beveiligd systeem met dito certificerings en onderhoudskosten naar een systeem dat meer in de richting van een fiscaal ritregistratiesysteem en arbeidstijdenregistratie systeem gaat”, vindt Dieckhaus.

Dieckhaus: “Zo’n nieuw systeem kan al dan niet in online vorm. Hiermee zouden de kosten teruglopen en raakt de branche in ieder geval niet de verworvenheden die de BCT heeft opgeleverd kwijt, zoals generieke geautomatiseerde registratie goedgekeurd door Belastingdienst. Door versoepeling van rij- en rusttijden is het de vraag of de BCT in huidige vorm zijn doel niet voorbij streeft.”

Boetes

Het bijzondere aan dit dossier is dat de overheid alle taxibedrijven verplicht om een BCT in het voertuig te hebben, op straffe van fikse boetes, maar dat de ILT niet in staat is om de apparaten uit te lezen. Dat zal pas op zijn vroegst aan het einde van dit jaar het geval zijn. En dat het ministerie nog altijd stug vasthoudt aan de verplichting.

Overigens is het niet verwonderlijk dat Quipment nu pleit voor lagere beveiligingseisen. Het bedrijf is nog bezig met het peperdure certificeringstraject. Nieuwe verkopen zijn er de komende jaren nauwelijks te verwachten, dus de kosten daarvoor kunnen slechts over een handvol verkopen uitgesmeerd worden.

Specificaties

Bovendien is de overheid is bezig om de specificaties aan te passen van de BCT, zodat de ILT de gegevens kan controleren. Het aanpassen van de software en vervolgens laten certificeren kost de fabrikanten een hoop geld. En daar staat de komende jaren nauwelijks omzet tegenover, behalve wat vervangingsvraag.

Quipment ging zelf halverwege 2014 failliet omdat de BCT-verkopen onvoldoende waren om de hoge ontwikkelkosten van het apparaat te kunnen betalen. Toen is hun certificering vervallen. Ook leverancier Taxamatic legde vlak voor de invoering van de BCT het loodje.

Investeringen

De taxibedrijven zelf hebben al duizenden euro’s per voertuig geïnvesteerd in het apparaat. Die zullen ook niet bereid zijn om nóg meer te gaan betalen voor een reeds gedane investering. En zolang er geen nieuwe specificaties zijn bepaald, ontwikkeld, gecertificeerd en betaald is de ILT niet in staat om überhaupt de BCT-gegevens te controleren. En heeft het apparaat dat de taxibranche tientallen miljoen

Vertel uw netwerk over ons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *