Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard

Gepubliceerd op 03-02-2015 om 10:17
rechtbank, rechter, failliet, taxi

Taxitronic, leverancier van de Boordcomputer Taxi, is maandag failliet verklaard. Dat betekent dat van de vier oorspronkelijke BCT-leveranciers er nu drie zijn omgevallen. Eerder gingen Quipment (inmiddels doorgestart) en Taxamatic al op de fles. Alleen leverancier Cabman is nog overeind gebleven. Ook Neone en Barclays, dochterbedrijven van Taxitronic, zijn failliet verklaard.

De directie heeft zelf faillissement aangevraagd bij de rechtbank, zo blijkt uit de verklaring van de directie van Taxitronic.

Taxitronic

“Dit besluit van Taxitronic is tot stand gekomen na een periode waarin zij zich geconfronteerd zag met de nadelige gevolgen van diverse overheidsbeslissingen in het Boordcomputer Taxi-traject (onder andere uitstel invoertermijn), verschil van mening met Chess BCT (een van haar partners in het BCT-traject) en vele faillissementen van vervoerders (opdrachtgevers) alsmede achterblijvende betalingen voor geleverde producten en diensten”, verklaren Rob en Meta Doodkorte.

De curator onderzoekt nu de mogelijkheden voor een doorstart. Bedrijfskritische diensten blijven voorlopig in de lucht. Hierdoor blijven de Boordcomputers en Dataterminals van Taxitronic voorlopig functioneren.

Rechtszaken

Taxitronic was verwikkeld in een tweetal rechtszaken vanwege de BCT. Chess eiste 2,6 miljoen van Taxitronic voor de ontwikkeling van het apparaat. Taxitronic probeerde op haar beurt miljoenen schadevergoeding te claimen bij het ministerie van IenM vanwege de talloze keren uitstel van de introductie, waardoor de verwachte omzet uitbleef.

“Ook dit faillissement laat zien dat de ontwikkelings- en investeringskosten van de taxibranche voor de Boordcomputer Taxi de taxisector volledig boven het hoofd zijn gegroeid”, reageert KNV Taxi-secretaris Hubert Andela op het faillissement.

Failliet

Inmiddels zijn drie van de vier BCT-leveranciers al een keer failliet verklaard. En als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl kunnen de apparaten niet uitgelezen worden door de ILT. Terwijl de overheid wel de taxibranche verplicht om  in het apparaat te investeren, op straffe van forse boetes.

Om de apparaten te gebruiken voor controles, moeten de specificaties gewijzigd worden. Overigens zitten de fabrikanten niet te springen om zomaar de specificaties te wijzigen, want deze zijn door de overheid zelf toen voorgeschreven. Dat wijzigen brengt flinke ontwikkelkosten met zich mee. Dat geld is er niet bij iedereen, zo blijkt uit het feit dat 75% van de fabrikanten zich nu al heeft vergaloppeerd op het project.

Vertel uw netwerk over ons

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *